FAQ

FrÄgor & Svar kring din TÄrta!


Nedan har vi listat de vanligaste frÄgorna och svaren.


FototÄrtor

Hur bestÀller jag en fototÄrta?
Du gör din fototĂ„rta hĂ€r online via vĂ„rt fototĂ„rteverktyg! VĂ€lj bara vilken storlek ni vill ha pĂ„ er fototĂ„rta och sedan Ă€r ni igĂ„ng! I det första steget i fotoverktyget kommer ni kunna vĂ€lja en alternativ ram för er fototĂ„rta. I de andra steget laddar ni upp sjĂ€lva bilden ni önskar ha pĂ„ er tĂ„rta, antingen frĂ„n er dator eller mobil. I det tredje och fjĂ€rde steget kommer ni fĂ„ chans att förminska, förstora, vrida, beskĂ€ra samt vĂ€lja placering pĂ„ er bild. TĂ€nk hĂ€r pĂ„ att ni vill försöka tĂ€cka sĂ„ mycket av det "grĂ„a utrymmet" inuti sjĂ€lva ramen som möjligt! Om nĂ„got utrymme i ramen lĂ€mnas "grĂ„" kommer denna del bli otryckt i slutresultatet dvs. det kommer bli en vit ruta pĂ„ fototĂ„rtan. NĂ€r ni har bearbetat klart er bild kommer ni fĂ„ chansen att lĂ€gga till en valfri text, förslagsvis en söt grattishĂ€lsning! Ni kommer kunna vĂ€lja mellan flera olika typsnitt och fĂ€rger pĂ„ er text samt lĂ€gga till en eller flera textrader. I det slutgiltiga steget kommer ni sedan kunna se en förhandsvisning pĂ„ hur bilden kommer se ut pĂ„ er fototĂ„rta. VĂ„rt tips Ă€r att testa och leka sig fram i fotoverktyget för att fĂ„ fram sin drömtĂ„rta! Om nĂ„got skulle gĂ„ tokigt eller om ni bara vill rĂ„dfrĂ„ga oss om nĂ„got gĂ„r vi alltid att nĂ„s pĂ„ mailen: kundtjanst@dintarta.se

Vilken bildkvalitet / format / storlek mÄste bilden vara i för att göra en fototÄrta?
Ju högre kvalitĂ© pĂ„ bilden desto bĂ€ttre! Ladda upp er bild i fotoverktyget i JPG- och PNG-format i sĂ„ hög upplösning som möjligt. Vi kan visserligen förstora mindre bilder men dĂ€rigenom minskar Ă€ven kvaliteten pĂ„ trycket. Mer information om livsmedelstryck hittar du hĂ€r!

Om jag lÀgger till en egen text pÄ tÄrtan, hur kommer den att se ut?
Hur texten kommer att se ut pÄ tÄrtan varierar frÄn tÄrta till tÄrta. Resultatet Àr beroende av tÄrtans motiv och textens storlek och lÀngd. Du kan hitta exempel pÄ kunder bilder under respektive produkt. VÄrt team gör sitt bÀsta för att just din text pÄ din tÄrta ska bli sÄ passande och snygg som möjligt!

Jag har följt alla steg i fotoverktyget men det blir ÀndÄ inte bra, hur gör jag dÄ?
Vi vet att vÄrt fotoverktyg kan vara svÄrt att hantera pÄ en liten mobilskÀrm. BÀst fungerar det pÄ en dator. Om ni försökt lÀgga er bestÀllning med foto/bild via mobiltelefonen föreslÄr vi dÀrför att ni testar att lÀgga ordern via en dator istÀllet.

Om det Ă€r sĂ„ att uppladdning av ditt foto eller dylikt inte fungerat trots upprepade försök, vĂ€nligen fullfölj om möjligt bestĂ€llningen och skicka oss ditt foto samt önskad ram och text pĂ„ tĂ„rtan per e-post till kundtjanst@dintarta.se, sĂ„ löser vi det!


MotivtÄrtor

Kostar det extra för att fÄ text skrivet pÄ tÄrtan?
Ja, text pĂ„ tĂ„rtan kostar 25 kr. Skriv bara in den text ni önskar (max 35 tecken) i textrutan “Text pĂ„ tĂ„rtan” som du hittar under fliken “Fler tillval” pĂ„ produktsidan. Om du inte hittar en textruta dĂ€r du kan skriva in valfri text Ă€r det förmodligen inte möjligt att trycka en text pĂ„ just den tĂ„rtan, vĂ€nligen kontakta oss pĂ„ kundtjanst@dintarta.se om du Ă€r osĂ€ker!

Jag hittar inte det tema eller motiv jag söker, vad kan jag göra?
VĂ€nligen testa att söka pĂ„ den motivtĂ„rta ni önskar bestĂ€lla med hjĂ€lp av sökfunktionen lĂ€ngst upp (klicka pĂ„ förstoringsglaset). Om du genom sökfunktionen fortfarande inte kan hitta det du söker har vi förmodligen inte tagit fram en tĂ„rta med just det motivet. Ett alternativ Ă€r dĂ„ att ni trycker er valfria bild via vĂ„rt fotoverktyg! Hör ocksĂ„ gĂ€rna av er till oss pĂ„ kundtjanst@dintarta.se och tipsa om de motiv ni efterfrĂ„gar, förhoppningsvis har vi chans att ta fram en tĂ„rta för just det temat i framtiden! :)

Till hur mÄnga portioner rÀcker en tÄrta till?
Vi kan förstĂ„ att det kan vara klurigt att veta hur stor tĂ„rta man behöver för att kunna mĂ€tta alla gĂ€ster! Vi har dĂ€rför utgĂ„tt frĂ„n ett standardmĂ„tt man anvĂ€nder i Sverige nĂ€r vi har berĂ€knat vĂ„ra tĂ„rtor. Förutom pĂ„ tĂ„rtornas produktsida kan du se alla mĂ„tt och portionsangivelser hĂ€r!


Förvaring, HÄllbarhet & Allergier

Hur lÀnge hÄller sig tÄrtan?
Vi inspirerades av den engelska tĂ„rtkulturen som lĂ€gger stor vikt vid dekoration nĂ€r vi tog fram vĂ„ra tĂ„rtrecept! VĂ„ra tĂ„rtor innehĂ„ller dĂ€rför inga rĂ„varor som behöver kylas (ex. ingen grĂ€dde) vilket gör att dem hĂ„ller sig goda lĂ€ngre och klarar leveransen betydligt bĂ€ttre! TĂ„rtorna bakas dagligen efter kunds önskemĂ„l och hĂ„ller sig goda minst 7 dagar efter ankomst sĂ„ lĂ€nge den förvaras i rumstemperatur (helst ca 18 grader). LĂ€s gĂ€rna mer om vĂ„ra tĂ„rtor och förvaring hĂ€r :)

Hur förvarar jag bÀst min tÄrta?
BehĂ„ll gĂ€rna er tĂ„rta i sin förpackning, i rumstemperatur eller lite svalare (helst ca 18 grader) tills dess att den skall serveras! TĂ„rtan ska alltsĂ„ INTE stĂ€llas i kylskĂ„pet dĂ„ detta kommer göra smörkrĂ€men hĂ„rd och tĂ„rtbottnarna torra. Kylan kan ocksĂ„ fĂ„ tĂ„rtlocket att spricka och de eventuella fototryck som gjorts pĂ„ er tĂ„rta riskerar att smĂ€lta pga kondensvatten som lĂ€tt bildas i kylskĂ„pet.

Vi fick vÄr tÄrta pÄ fredag och kommer inte Àta den förrÀn pÄ söndag, blir den inte dÄlig om den inte stÀlls in i kylskÄpet?
Eftersom att vÄra tÄrtor inte innehÄller nÄgra ingredienser som behöver kylas kommer varken kvalitén eller smaken försÀmras av att tÄrtan förvaras i sin förpackning i rumstemperatur. TvÀrtom sÄ kommer tÄrtupplevelsen försÀmras om tÄrtan förvaras i kylskÄp eftersom att smörkrÀmen kommer hÄrdna och tÄrtbottnarna bli torra. TÄrtans fototryck riskerar Àven att smÀlta pga kondensvattnet som lÀtt bildas i kylskÄpet.

Vilka ingredienser anvÀnds i bakverken?
PĂ„ varje produktsida hittar du innehĂ„llsförteckningen om just den produkten/bakverket. Klicka pĂ„ "Ingredienser och allergiinformation sĂ„ fĂ„r du fram hela innehĂ„llsförteckningen. Ät du osĂ€ker eller har allergier, vĂ€nligen kontakta kundtjĂ€nst! Du hittar en lista hĂ€r pĂ„ ingredienserna för samtliga bakverk!

Kan man fÄ sin tÄrta glutenfri?
OBS! TyvĂ€rr behöver vi hĂ„lla paus för en tid med att erbjuda glutenfria tĂ„rtor. Detta beror pĂ„ att det rĂ„der platsbrist i bageriet just nu och vi har inte nog med utrymme till att baka glutenfria tĂ„rtor. SĂ„ snart vi flyttar till nya, större lokaler kommer vi att fortsĂ€tta erbjuda glutenfria tĂ„rtor. BĂ€ttre och godare Ă€n nĂ„gonsin! Vi beklagar omplanering som detta medför.

Under tiden erbjuder vi goda, glutenfria munsbitar, som t.ex. macarons och vegan cake-pops :)

Kan man fÄ sin tÄrta laktosfri?
Eftersom att vÄra tÄrtor inspirerats av den engelska tÄrttraditionen som utgÄr frÄn att man ska kunna dekorera tÄrtorna under en lÀngre tid har vi uteslutit ingredienser som mjölk och grÀdde. TÄrtorna innehÄller dÀremot smörcreme gjort pÄ rent smörfett vilket betyder att tÄrtorna fortfarande har lite mjölkprotein i sig. Pga av uteslutningen av mjölk och grÀdde Àr tÄrtorna lÄglaktos och brukar passa Àven för laktoskÀnsliga magar :)

Kan man fÄ tÄrtan Àggfri?
Ägg Ă€r en sĂ„ pass viktig ingrediens i vĂ„ra recept att vi inte kan utesluta det i vĂ„r bakning. Vi har dĂ€remot supermumsiga Vegan Cake-Pops som kanske kan fungera som ett alternativ pĂ„ festen!

GÄr det att fÄ mitt bakverk nötfri?
Av vĂ„ra tĂ„rtfyllningar Ă€r det endast vaniljbottnar med nougatcreme som innehĂ„ller nötter. Mandeldekormassan frĂ„n Odense som vi anvĂ€nder för vĂ„ra tĂ„rtor Ă€r gjord till stor del av mandel. Det Ă€r möjligt att fĂ„ sin tĂ„rta med sĂ„ kallad Sugarpaste istĂ€llet, hör dĂ„ av er till oss pĂ„ kundtjanst@dintarta.se och berĂ€tta vilken tĂ„rta ni önskar byta ut mandeldekormassan pĂ„. OBS: Vi vill uppmĂ€rksamma er pĂ„ att förutom att tĂ„rtorna har ett tĂ€cke av mandeldekormassa sĂ„ har vi andra bakverk sĂ„ som Brownies och Cake-Pops i bageriet som bakas med bland annat nötter. Genom luftpartiklar kan det alltsĂ„ finnas spĂ„r av nötter i samtliga bakverk frĂ„n oss.

GÄr det att frysa ner tÄrtorna?
Absolut! TĂ„rtorna ska aldrig stĂ€llas in i kylskĂ„pet dĂ„ det bl.a. lĂ€tt bildas kondensvatten dĂ€r vilket kan skada fototrycket pĂ„ tĂ„rtan. DĂ€remot kan tĂ„rtorna likt en frystĂ„rta stĂ€llas in i frysen för att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt hĂ„llas fĂ€rsk lĂ€ngre (dock max en mĂ„nad). Kom dĂ„ bara ihĂ„g att ta ut tĂ„rtan senast dagen innan den ska Ă€tas sĂ„ att den hinner tina upp i tid till kalaset! :)

Hur mycket kostar leveransen?
Inom Sverige och Finland kostar DHL Express 99 kr. DHL Express levererar till nĂ€stan alla adresser i Sverige inom en arbetsdag, förutsatt att man bestĂ€llt sin tĂ„rta dagen innan leverans innan klockan 15.00. För andra utlandsförsĂ€ndelser, vĂ€nligen se alla leveranskostnader & -tider med mera hĂ€r.

Levererar ni hem till dörren?
JA - Vi tar hjĂ€lp av DHL Express för att leverera vĂ„ra paket och dem levererar inom en arbetsdag till nĂ€stan alla adresser inom Sveriges grĂ€nser. Att bestĂ€lla en tĂ„rta till mamma i Göteborg, brorsan i Stockholm eller kanske mormor i Malmö Ă€r alltsĂ„ inga problem! SĂ„ lĂ€nge man bestĂ€ller sin tĂ„rta innan kl. 16.00 en vardag har vi möjlighet att leverera den redan nĂ€sta arbetsdag sĂ„ lĂ€nge leveransadressen inte finns med pĂ„ DHL’s lista över “avlĂ€gsna orter”. Ni kommer se i kassan om er angivna leveransadressen ligger pĂ„ DHL’s lista över “avlĂ€gsna orter” dĂ„ det dĂ„ kommer dyka upp en rosa varningsskylt i kassan som ber er att istĂ€llet ange en annan mer central leveransadress. Om den rosa varningsskylten dyker upp och ni inte har en annan, mer central adress att ange, föreslĂ„r vi att ni om möjligt anger en tidigare leveransdag för ert paket.

Levererar ni pÄ helger?
TyvĂ€rr har vi inte möjlighet att erbjuda helgleveranser Ă€nnu men eftersom att vĂ„ra tĂ„rtor inspirerats av den engelska tĂ„rtkulturen och bl.a. dĂ€rför inte innehĂ„ller rĂ„varor som behöver kylas hĂ„ller tĂ„rtorna sig goda betydligt lĂ€ngre Ă€n ex. en traditionell prinsess-/grĂ€ddtĂ„rta. TĂ„rtorna ska de facto inte stĂ€llas in i kylskĂ„pet eftersom att det lĂ€tt bildas kondensvatten dĂ€r vilket kan skada fototrycket pĂ„ tĂ„rtan samt göra tĂ„rtbottnarna och dess tĂ„rtlock torrt. Genom att förvara sin tĂ„rta i sin förpackning i rumstemperatur tills dess att den ska Ă€tas hĂ„ller den sig god i drygt 7 dagar efter leverans. Att bestĂ€lla sin tĂ„rta till pĂ„ t.ex torsdagen helgen innan den ska Ă€tas Ă€r sĂ„ledes inga problem! :)

Vilken tid levereras min tÄrta?
Vi anvĂ€nder oss av DHL Express för att leverera vĂ„ra tĂ„rtor i Sverige som levererar nĂ„gon gĂ„ng under arbetstid (09-17). Dagen innan leverans kommer du att fĂ„ ett SMS frĂ„n DHL med din trackingkod/försĂ€ndelsenummer samt ges valmöjligheten att fĂ„ ert paket levererat till ert nĂ€rmsta ombud/Service Point istĂ€llet. Om du inte vĂ€ntas vara hemma hela dagen paketet ska levereras föreslĂ„r vi att du i ditt SMS frĂ„n DHL vĂ€ljer att fĂ„ ert paket skickat till ert nĂ€rmsta ombud istĂ€llet. Alternativt ber ni redan i er bestĂ€llning att fĂ„ paketet levererat till er jobbadress istĂ€llet för hemadressen. Om du efter att ha lagt din order samt fĂ„tt SMS:et frĂ„n DHL kommer pĂ„ att du mĂ„ste lĂ€mna den angivna leveransadressen, ber vi er till att sĂ€tta en lapp (fullmakt) pĂ„ dörren dĂ€r ni godkĂ€nner DHL att lĂ€mna tĂ„rtan pĂ„ trappen, hos grannen eller dylikt. Om ni lĂ€mnat leveransadressen och missat att sĂ€tta upp en lapp pĂ„ dörren ber vi er att kontakta DHL omgĂ„ende med er trackingkod för att lösa leveransen! Mer information om tĂ„rtleveransen hittar du hĂ€r.

GÄr det att tidsbestÀmma min tÄrtleverans?
Nej - TyvÀrr gÄr det inte. Vi anvÀnder oss av DHL Express för att leverera vÄra tÄrtor och dem levererar nÄgon gÄng under arbetstid (09-17). Vi föreslÄr dÀrför att man anger sin jobbadress eller annan adress dÀr nÄgon kan ta emot tÄrtan pÄ om man inte vÀntas vara hemma hela dagen leveransen planeras att ske.

Hur fÄr jag tag pÄ mitt trackingnummer/försÀndelsenummer?
NĂ€r tĂ„rtan vĂ€l bakats och gĂ„tt ivĂ€g för leverans kommer ni fĂ„ ett SMS frĂ„n DHL med ert trackingnummer (detta sker i regel kvĂ€llen innan leveransdagen). Om ni inte fĂ„tt det vĂ€ntade SMS:et frĂ„n DHL samma morgon som tĂ„rtan vĂ€ntas levereras, vĂ€nligen kontakta oss pĂ„ kundtjanst@dintarta.se sĂ„ tar vi fram det Ă„t er! :)

Vad hÀnder om jag inte Àr pÄ plats för att kunna ta emot min bestÀllning?
Är ingen antrĂ€ffbar pĂ„ adressen nĂ€r kuriren Ă€r pĂ„ plats lĂ€ggs en lapp i brevlĂ„dan för mer information om nĂ€r nĂ€stkommande leverans kan komma att ske samt hur du annars kan Ă„ka och hĂ€mta paketet vid deras central/nĂ€rmsta ombud. Vi rĂ„der er till att kontakta DHL omgĂ„ende med ert försĂ€ndelsenummer om ni missade leveranstillfĂ€llet.

Jag vill att budet ringer mig innan dem kommer, gÄr det att se till?
TyvÀrr har inte DHL, som vi anvÀnder oss av för att leverera vÄra paket, som krav pÄ sina kurirer att dem ska ringa. Ofta ringer dom, men inte alltid. Vi rekommenderar dÀrför att man hÄller koll pÄ sin bestÀllning via sitt försÀndelsenummer som skickats till en via SMS dagen innan leveransen. Om man vet med sig att det Àr svÄrt att hitta till ens adress (ex. om man bor i andra hand och inte har sitt namn i porten) sÄ rÄder vi er till att ringa DHL med ert försÀndelsenummer och förbereda dem pÄ detta.

Jag har bestÀllt tÄrtan till idag och skulle behöva Àndra min leveransadress, hur gör jag?
TyvÀrr Àr tÄrtan redan pÄvÀg till er och vi har inte möjlighet att Àndra adressen lÀngre. VÀnligen kontakta DHL omgÄende med ert försÀndelsenummer för att försöka lösa leveransen!

Kan jag hÀmta upp min tÄrta hos er?
VĂ„rt bageri ligger faktiskt i Köln, Tyskland! I Stockholm har vi bara ett litet kontor som har hand om administrativa uppgifter. I bageriet bakas tĂ„rtorna för hand efter kunds bestĂ€llning av nĂ„gon av vĂ„ra konditorer och skickas sedan ut dagsfĂ€rska till tĂ„rtglada kunder i hela Europa! PĂ„ grund av vĂ„ra recept samt vĂ„ra stöttĂ„liga förpackningar klarar bakverken frakten galant! Dels för att inga av bakverken behöver kylas men ocksĂ„ för att vĂ„ra eget framtagna tĂ„rtpaket Ă€r mer hĂ„llbara Ă€n “vanliga” tĂ„rtförpackningar :)


Betalning & BestÀllning

Jag har inte fÄtt nÄgon orderbekrÀftelse, vad ska jag göra?
I normala fall fĂ„r du en orderbekrĂ€ftelse per mail inom 15 minuter efter att ditt köp genomförts. Om du inte fĂ„tt detta, vĂ€nligen titta i ditt spamfilter sĂ„ att vĂ„rt mail inte hamnat dĂ€r. Om du inte kan hitta mailet i er vanliga mailinkorg eller i skrĂ€pkorgen ber vi er att kontakta oss omgĂ„ende dĂ„ det kan betyda att er order inte har gĂ„tt igenom.

Vilka betalningsalternativ finns det?
Hos oss kan du betala med kreditkort (Visa, Mastercard, Amex m.fl.), faktura (Klarna), Apple Pay, debitkort (Visa Electron) och PayPal. Mer information om vĂ„ra betalsĂ€tt hittar du hĂ€r.

Jag försöker betala med kort men min bestÀllning gÄr inte igenom! Vad gör jag?
MĂ„nga storbanker har uppdaterat sina anvĂ€ndarvillkor och krĂ€ver att man som kund hos dem aktivt gĂ„r in pĂ„ sin hembank och godkĂ€nna köp online. Om ert köp inte gĂ„r igenom, och ni vet med er om att pengar finns pĂ„ kortet, vĂ€nligen gĂ„ in pĂ„ er hembank eller kontakta er bank direkt för att fĂ„ hjĂ€lp med att aktivera köp online. Alternativt testa att bestĂ€lla er tĂ„rta med ett annat betalsĂ€tt, ex. Klarna faktura.

Jag försöker betala med Klarna faktura men min bestÀllning gÄr inte igenom! Vad gör jag?
Ibland kan Klarna strula, vilket gör att ens bestÀllning inte gÄr igenom. Vid dessa fall rekommenderar vi er att pröva ett av vÄra andra betalningsalternativ!

Finns det nÄgon grÀns för hur liten en bestÀllning kan vara?
Ja, vi har satt en grÀns pÄ lÀgsta bestÀllningsvÀrde till 199 kr. Det betyder att vi inte tar emot bestÀllningar under 199 kr (inkl. moms, exkl. leveranskostnader).



Hittar du inte svar pĂ„ din frĂ„ga? Kontakta oss dĂ„ gĂ€rna pĂ„ vĂ„r kundtjĂ€nst - Vi ser fram emot att höra frĂ„n dig! :)