Efterlevnadsorganisation / whistleblower-system
VÄrt företag Àr en del av Oetker Group. Etiskt och lagligt efterlevande beteende har högsta prioritet för Oetker-koncernen i sin egen affÀrsverksamhet och i relationer med alla affÀrspartners och kunder. PÄ grund av Oetker-koncernens starka internationella tillvÀxt och ökande juridiska krav har Àmnet efterlevnad blivit betydligt viktigare. Ett efterlevnadshanteringssystem utvecklades dÀrför för hela Oetker-koncernen.
Som en del av detta system inrÀttades en compliance-organisation, vars compliance officerare finns tillgÀngliga som neutrala och oberoende kontakter för alla frÄgor om compliance.
Dessutom har Oetker-koncernen inom denna ram inrÀttat ett whistleblower-förfarande som gör det möjligt för individer, företag och andra organisationer att rapportera övertrÀdelser av tillÀmplig lag (t.ex. mutor, bedrÀgerier, brott mot mÀnskliga rÀttigheter och miljöbestÀmmelser), av Oetker-koncernens interna riktlinjer (t.ex. uppförandekod) eller mot Oetker-gruppens uppförandekod för leverantörer eller för att pÄpeka oro angÄende en potentiell eller faktisk övertrÀdelse av dessa regler.
Om du har information om eventuella lagövertrĂ€delser som berör ett företag i Oetker-koncernen har du olika möjligheter att skicka din information till oss â inklusive helt anonymt via vĂ„rt compliancejoursystem.
Följande rapporteringskanaler Àr tillgÀngliga:
-
Anonym rapportering via Oetker Groups compliance hotline https://coho.oetker-group.com
-
Rapportera via e-post till Oetker-gruppens efterlevnadsorganisation compliance@oetker-group.com
-
AnmÀl per brev
Dr. August Oetker KG
Corporate Compliance Committee
Lutterstrasse 14
33617 Bielefeld
Tyskland
-
Telefonavisering via en (gratis) telefontjÀnst med röstmeddelanden
-
Rapporter frÄn anstÀllda i Oetker Group till ledningen, arbetsledaren, (grupp) compliance officer eller annan utsedd kontaktperson för respektive dotterbolag (t.ex. i samband med ett personligt samtal).
Vi kommer att granska Àrendet noggrant och vidta nödvÀndiga ÄtgÀrder.
Som en del av en Arbetsordning Vi har definierat internt ansvar och hur vi hanterar anmÀlningar och klagomÄl.